Marxa nòrdica per a gent gran

Els canvis que experimenta el cos a l’arribar a l’etapa de la vellesa afecten de forma diferent a cada persona. Hi ha una disminució d’algunes facultats i, sovint, cansament prematur i oblits. S’ha de viure aquesta etapa positivament, de manera saludable i optimista, ja que és un procés natural. Un estat saludable, tant de cos com d’esperit, afavorirà un envelliment tranquil. Així doncs és convenient lluitar contra la inactivitat.

El procés evolutiu natural comporta canvis en el sistema motor i neuronal que afectarà el nostre equilibri, hi haurà una disminució de la força muscular i pèrdua d’habilitats motores. Per a minimitzar-ho es recomana realitzar exercici físic adaptant-lo a l’edat i habilitats de cadascú.

L’exercici físic té un efecte preventiu sobre el desenvolupament de moltes malalties, especialment les cardiovasculars. Alhora té un efecte preventiu sobre les limitacions funcionals en la vida diària que poden arribar a causar una situació de dependència (o necessitat d’ajuda d’una altra persona per poder fer activitats quotidianes).

L’envelliment precoç i el risc d’aparició de problemes de salut com ara obesitat, varius, arteriosclerosi, restrenyiment i osteoporosi es veuen afavorits per dur una vida sedentària.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que les persones majors de 65 anys incorporin trenta minuts d'activitat física a la seva vida diària. L’exercici físic moderat i progressiu no comporta riscos però molts dels beneficis de l’activitat física es perden si no es fa de manera regular i contínua. El departament de Salut de la Generalitat de Catalunya exemplifica amb una piràmide l'activitat física recomanada en persones grans. Trobem a la seva base un estil de vida actiu i 30 minuts d'esports i activitats de lleure diaris.

           

“Quan pels anys no puguis córrer, trota. Quan no puguis trotar, camina. Quan no puguis caminar, fes servir el bastó. Però mai t'aturis”.

(Mare Teresa de Calcuta)

La marxa nòrdica té molts avantatges: permet treballar la musculatura abdominal, els braços, les espatlles i els pectorals, a més de la musculatura de les cames, és a dir que l’exercici és més complet que caminar sense bastons i permet cremar més calories. A més, alleuja la càrrega del maluc, dels genolls i dels peus i, per tant, protegeix aquestes articulacions. També permet el treball de la coordinació mans-peus i ajuda a mantenir l’esquena recta. Millorarà també la circulació dels braços i evitarà que se’ns inflin les mans.

Cal recordar que l’exercici físic és important durant tota la vida. I és que quan més gran sigui la capacitat física que hem adquirit al llarg de la vida fent exercici, més trigaran les pèrdues a limitar-nos en la vida quotidiana al fer-nos grans. Així doncs, cal començar a fer exercici quan abans millor.

Consells importants:

No excedeixis mai les teves capacitats.

Informa sempre al teu metge de l’activitat que realitzes.

Informa al teu instructor del teu estat de salut portant un informe mèdic sempre que sigui possible.

El que no hem de fer:

Sobreestimar les pròpies capacitats o intentar mantenir un to físic similar al d’altres èpoques passades.

 

En el següent enllaç trobareu accés a diferents estudis relatius als EFECTES DE LA MARXA NÒRDICA EN GENT GRAN.

En l’apartat de l’agenda trobareu les activitats programades per conèixer la marxa nòrdica (tastets i cursos d’iniciació). Si ja t’has iniciat en aquesta activitat també trobaràs la possibilitat de fer sortides setmanals i/o puntuals.

I si ja estàs decidit a mantenir-te en forma, ves directament a l’apartat d’inscripcions. T’esperem!